Contact

Wil je meer informatie of direct een afspraak maken en kennismaken? Stuur ons een berichtje!

Wil je naar aanleiding van deze blog meer informatie of vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden van marketing binnen jouw organisatie?

Laat dan je gegevens achter, dan neem ik contact met je op om een afspraak te maken.

scroll down

B2B Marketing voor het MKB, wat zijn je opties?

Je ziet kansen en bent overtuigd dat marketing voor jouw bedrijf het verschil kan maken. Wat nu? Hoe ga je de kans verzilveren? Hoe zorg je ervoor dat je marketing succesvol implementeert in je huidige bedrijfsvoering? En hoe zorg je dat het succes geen eendagsvlieg is, maar je er ook op de termijn de vruchten van plukt?

Vanaf welk moment moet je actief aan de slag met marketing?
Het antwoord op die vraag is heel simpel. Vanaf dag 1. Hoe eerder je begint hoe beter. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als de sneeuwbal die de berg af rolt en steeds groter wordt. In het begin kent vrijwel niemand je, niemand weet wat je doet, niemand weet waarom jij de oplossing kan bieden voor het probleem van jouw potentiële klant en niemand kan je vinden. Geen paniek, ik vermoed dat als je deze blog leest, je manager of eigenaar bent bij een bedrijf dat zijn sporen al heeft verdiend. Weest gerust, het is nooit te laat om de marketingactiviteiten te professionaliseren en verder uit te bouwen, zodat ook jouw bedrijf er de vruchten van gaat plukken. Sterker nog, we kunnen wellicht een paar stappen overslaan en direct aan de slag.

Commerciële doelstelling
Het belangrijkste ingrediënt voor het maken van de juiste keuze is de commerciële doelstelling. Dat zal bij de meeste bedrijven groei zijn. De omzet verdubbelen in de komende 10 jaar of de omzet consolideren, maar je churn reduceren bijvoorbeeld. Wat het ook is, zorg dat je weet waar je omzet vandaan komt. Met welke producten en diensten? Bij welke klanten? In welke landen? Welke industrieën? Heb je dat inzicht niet, ga daar dan eerst mee aan de slag. Wat ga je de marketeer of het bureau dat je gaat inschakelen anders vragen? De stip op de horizon bepaalt mede wie je het beste kan helpen om die te bereiken.

Grote kans dat ‘marketing’ pas op de radar komt als er een uitdaging (lees: probleem) in het bedrijf is. Het aantal orders loopt terug. Je genereert (te) weinig leads. Het lukt je sales team niet om een voet tussen de deur te krijgen bij nieuwe klanten. Dat is vaak het moment dat je gaat zoeken naar oplossingen. Je kunt je salesteam niet wéér vragen om ‘de Gouden Gids’ te pakken, bedrijven te zoeken en koud te gaan bellen. Marketing kan weleens de ‘missing piece to the puzzle’ zijn!

Wat zijn de opties?
1. Een marketeer in dienst nemen
2. Samenwerken met een marketingbureau
3. Interim marketingmanager

1. Een marketeer in dienst nemen
Het grote voordeel van iemand in dienst nemen is dat je iemand iedere dag naast je hebt die verantwoordelijk is voor alle marketingactiviteiten. De marketeer kan mooi alles regelen en je hebt er geen omkijken meer naar. Toch?

Er zitten ook een aantal risico’s aan. Er lopen niet heel veel schapen met 5 poten rond in de marketingwereld, dus de kans dat je alsnog met specialisten moet samenwerken (en dus meer kosten maakt) is groot. Tenzij je iemand vindt die goed is in strategische marketing, grafisch ontwerp, websitebouw, online marketing, tekstschrijven, etc. En heel eerlijk, als diegene al bestaat, hoe groot is dan de kans dat die niet al carrière aan het maken is bij een multinational? Bovendien kun je je afvragen of je wel iemand voor vast op je loonlijst wil hebben voor een functie waarvan je eigenlijk niet helemaal weet wat die inhoudt, wat diegene moet doen en hoe je gaat beoordelen of de prestaties goed zijn?

Kies voor het in dienst nemen van een marketeer als je weet wat je diegene gaat vragen, als je weet hoe je diegene gaat beoordelen, als je een sparringpartner kan zijn en als je zeker weet dat je iemand kan vinden die past binnen het gewenste profiel.

2. Samenwerking met een marketingbureau
Kennis, kunde, flexibiliteit, actie en direct aan de slag. Een marketingbureau staat in de startblokken om je te helpen en kan direct resultaten leveren. Een interessante optie, maar vooral als je goed weet wat je het bureau gaat vragen. Marketingbureaus zijn vaak gespecialiseerd in een bepaald onderdeel van marketing. Online marketing bijvoorbeeld. Dat zijn bureaus die heel snel je online zicht- en vindbaarheid kunnen verbeteren. Je website wordt verbeterd, een Google Ads-campagne wordt opgetuigd, ze zorgen ervoor dat je actiever wordt op LinkedIn, etc.

Perfect en heel belangrijk. Maar denk ook na over het totaalplaatje. Je kunt wel ontzettend goed vind- en zichtbaar zijn online, maar als bijvoorbeeld je propositie niet aansluit op de behoefte van de klant, je achterdeur openstaat (lees: klanten ontevreden zijn door bv. slechte informatie of communicatie) helpt je dat ook niet direct. Je wil dat de sneeuwbal steeds groter wordt en online marketing is niet de enige schakel in de marketingketen. Hoe zorg je voor consistentie en een totaalaanpak? Je kunt voor iedere schakel een gespecialiseerd bureau inhuren, maar dan heb je nog steeds iemand nodig die de touwtjes aan elkaar knoopt, de strategie maakt en bewaakt en je interne stakeholders informeert en managet.

3. Interim Marketing Manager
Om een vliegende start te maken kun je ook een interim marketingmanager inhuren. Iemand die de boel gaat opzetten en voorbereiden tot je de volgende stap kan maken, bijvoorbeeld door iemand in te huren. Op die manier maak je jezelf en je organisatie wegwijs in de wereld van de marketing en kun je uiteindelijk heel gericht een vaste medewerker zoeken op basis van een duidelijk profiel en concrete taken en verantwoordelijkheden.

Lesswood Marketing biedt een 4e optie
Wij doen het net even anders. Wij zijn het dedicated marketingteam van specialisten dat niet op je loonlijst staat, maar wel gewoon als jouw marketingteam aan de slag gaat. En dat bieden we aan voor de prijs van een FTE. Of soms zelfs minder. Een vaste marketingmanager gaat samen met jouw organisatie aan de slag om eerst een duidelijke marketingstrategie te ontwikkelen. De marketingstip op de horizon. En dat gaan we vervolgens stap voor stap uitvoeren.

De marketingmanager is je enige contactpersoon en opereert alsof hij of zij gewoon bij jou in dienst is. Je hebt periodiek marketing meetings, je kan op ieder moment van de dag contact hebben en de marketingmanager komt wellicht ook zelfs regelmatig langs op kantoor. De marketingmanager werkt direct samen met een tekstschrijver, online marketeer, grafisch ontwerper en alle andere specialisten die nodig zijn om de marketingstrategie voor jouw organisatie uit te voeren. Zo bouwen we stap voor stap naar succes voor de lange termijn, beschik je over alle relevante specialisten en blijf je flexibel.

Vanaf welk moment moet je actief aan de slag met marketing?
Het antwoord op die vraag is heel simpel. Vanaf dag 1. Hoe eerder je begint hoe beter. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als de sneeuwbal die de berg af rolt en steeds groter wordt. In het begin kent vrijwel niemand je, niemand weet wat je doet, niemand weet waarom jij de oplossing kan bieden voor het probleem van jouw potentiële klant en niemand kan je vinden. Geen paniek, ik vermoed dat als je deze blog leest, je manager of eigenaar bent bij een bedrijf dat zijn sporen al heeft verdiend. Weest gerust, het is nooit te laat om de marketingactiviteiten te professionaliseren en verder uit te bouwen, zodat ook jouw bedrijf er de vruchten van gaat plukken. Sterker nog, we kunnen wellicht een paar stappen overslaan en direct aan de slag.

Commerciële doelstelling
Het belangrijkste ingrediënt voor het maken van de juiste keuze is de commerciële doelstelling. Dat zal bij de meeste bedrijven groei zijn. De omzet verdubbelen in de komende 10 jaar of de omzet consolideren, maar je churn reduceren bijvoorbeeld. Wat het ook is, zorg dat je weet waar je omzet vandaan komt. Met welke producten en diensten? Bij welke klanten? In welke landen? Welke industrieën? Heb je dat inzicht niet, ga daar dan eerst mee aan de slag. Wat ga je de marketeer of het bureau dat je gaat inschakelen anders vragen? De stip op de horizon bepaalt mede wie je het beste kan helpen om die te bereiken.

Grote kans dat ‘marketing’ pas op de radar komt als er een uitdaging (lees: probleem) in het bedrijf is. Het aantal orders loopt terug. Je genereert (te) weinig leads. Het lukt je sales team niet om een voet tussen de deur te krijgen bij nieuwe klanten. Dat is vaak het moment dat je gaat zoeken naar oplossingen. Je kunt je salesteam niet wéér vragen om ‘de Gouden Gids’ te pakken, bedrijven te zoeken en koud te gaan bellen. Marketing kan weleens de ‘missing piece to the puzzle’ zijn!

Wat zijn de opties?
1. Een marketeer in dienst nemen
2. Samenwerken met een marketingbureau
3. Interim marketingmanager

1. Een marketeer in dienst nemen
Het grote voordeel van iemand in dienst nemen is dat je iemand iedere dag naast je hebt die verantwoordelijk is voor alle marketingactiviteiten. De marketeer kan mooi alles regelen en je hebt er geen omkijken meer naar. Toch?

Er zitten ook een aantal risico’s aan. Er lopen niet heel veel schapen met 5 poten rond in de marketingwereld, dus de kans dat je alsnog met specialisten moet samenwerken (en dus meer kosten maakt) is groot. Tenzij je iemand vindt die goed is in strategische marketing, grafisch ontwerp, websitebouw, online marketing, tekstschrijven, etc. En heel eerlijk, als diegene al bestaat, hoe groot is dan de kans dat die niet al carrière aan het maken is bij een multinational? Bovendien kun je je afvragen of je wel iemand voor vast op je loonlijst wil hebben voor een functie waarvan je eigenlijk niet helemaal weet wat die inhoudt, wat diegene moet doen en hoe je gaat beoordelen of de prestaties goed zijn?

Kies voor het in dienst nemen van een marketeer als je weet wat je diegene gaat vragen, als je weet hoe je diegene gaat beoordelen, als je een sparringpartner kan zijn en als je zeker weet dat je iemand kan vinden die past binnen het gewenste profiel.

2. Samenwerking met een marketingbureau
Kennis, kunde, flexibiliteit, actie en direct aan de slag. Een marketingbureau staat in de startblokken om je te helpen en kan direct resultaten leveren. Een interessante optie, maar vooral als je goed weet wat je het bureau gaat vragen. Marketingbureaus zijn vaak gespecialiseerd in een bepaald onderdeel van marketing. Online marketing bijvoorbeeld. Dat zijn bureaus die heel snel je online zicht- en vindbaarheid kunnen verbeteren. Je website wordt verbeterd, een Google Ads-campagne wordt opgetuigd, ze zorgen ervoor dat je actiever wordt op LinkedIn, etc.

Perfect en heel belangrijk. Maar denk ook na over het totaalplaatje. Je kunt wel ontzettend goed vind- en zichtbaar zijn online, maar als bijvoorbeeld je propositie niet aansluit op de behoefte van de klant, je achterdeur openstaat (lees: klanten ontevreden zijn door bv. slechte informatie of communicatie) helpt je dat ook niet direct. Je wil dat de sneeuwbal steeds groter wordt en online marketing is niet de enige schakel in de marketingketen. Hoe zorg je voor consistentie en een totaalaanpak? Je kunt voor iedere schakel een gespecialiseerd bureau inhuren, maar dan heb je nog steeds iemand nodig die de touwtjes aan elkaar knoopt, de strategie maakt en bewaakt en je interne stakeholders informeert en managet.

3. Interim Marketing Manager
Om een vliegende start te maken kun je ook een interim marketingmanager inhuren. Iemand die de boel gaat opzetten en voorbereiden tot je de volgende stap kan maken, bijvoorbeeld door iemand in te huren. Op die manier maak je jezelf en je organisatie wegwijs in de wereld van de marketing en kun je uiteindelijk heel gericht een vaste medewerker zoeken op basis van een duidelijk profiel en concrete taken en verantwoordelijkheden.

Lesswood Marketing biedt een 4e optie
Wij doen het net even anders. Wij zijn het dedicated marketingteam van specialisten dat niet op je loonlijst staat, maar wel gewoon als jouw marketingteam aan de slag gaat. En dat bieden we aan voor de prijs van een FTE. Of soms zelfs minder. Een vaste marketingmanager gaat samen met jouw organisatie aan de slag om eerst een duidelijke marketingstrategie te ontwikkelen. De marketingstip op de horizon. En dat gaan we vervolgens stap voor stap uitvoeren.

De marketingmanager is je enige contactpersoon en opereert alsof hij of zij gewoon bij jou in dienst is. Je hebt periodiek marketing meetings, je kan op ieder moment van de dag contact hebben en de marketingmanager komt wellicht ook zelfs regelmatig langs op kantoor. De marketingmanager werkt direct samen met een tekstschrijver, online marketeer, grafisch ontwerper en alle andere specialisten die nodig zijn om de marketingstrategie voor jouw organisatie uit te voeren. Zo bouwen we stap voor stap naar succes voor de lange termijn, beschik je over alle relevante specialisten en blijf je flexibel.

Wil je naar aanleiding van deze blog meer informatie of vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden van marketing binnen jouw organisatie?

Laat dan je gegevens achter, dan neem ik contact met je op om een afspraak te maken.

Je ziet kansen en bent overtuigd dat marketing voor jouw bedrijf het verschil kan maken. Wat nu? Hoe ga je de kans verzilveren? Hoe zorg je ervoor dat je marketing succesvol implementeert in je huidige bedrijfsvoering? En hoe zorg je dat het succes geen eendagsvlieg is, maar je er ook op de termijn de vruchten van plukt?

Contact

Wil je meer informatie of direct een afspraak maken en kennismaken? Stuur ons een berichtje!

scroll down

B2B Marketing voor het MKB, wat zijn je opties?

Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.