Contact

Wil je meer informatie of direct een afspraak maken en kennismaken? Stuur ons een berichtje!

Wil je naar aanleiding van deze blog meer informatie of vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden van marketing binnen jouw organisatie?

Laat dan je gegevens achter, dan neem ik contact met je op om een afspraak te maken.

Het was geweldig en de ‘learning curve’ ging zo mogelijk nog steiler omhoog. Tot het moment dat Maersk besloot om marketing te centraliseren. Maersk Europa bestond destijds uit 7 areas, met allen hun eigen organisatie, targets en verantwoordelijkheden. Tot dat moment had ieder area zijn eigen marketingteam, maar Maersk besloot in al haar wijsheid om dat allemaal op een hoop te gooien en er 1 marketingteam van te maken voor heel Europa. Ik had de eer om het team op te zetten, een plan te maken en dat te gaan uitvoeren. Eén marketingplan voor heel Europa, maar wel met 7 verschillende ‘klanten’ die allen een andere doelstelling, markt, producten & diensten, visie en behoefte hadden. Long story short, het uiteindelijke marketingplan werd een compromis van een compromis. Niet ideaal voor iemand die klantgericht en doelgericht is, met de focus op kwaliteit. Concessies doen om stakeholders blij te maken (lees: interne politiek), kwaliteit in te leveren en het risico te nemen op een minder resultaat, is niet mijn favoriete bezigheid.

Geen oude schoenen weggooien, voordat je nieuwe hebt
Mijn ouders hebben me geleerd geen oude schoenen weg te gooien voordat je nieuwe hebt. Dus heel rigoureus ben ik niet te werk gegaan. Braaf ben ik bij Maersk blijven doen wat er van me verwacht werd. Maar de passie, drive en het enthousiasme ging wel langzaam achteruit. Toen Corona ook nog eens om de hoek kwam kijken en ik mijn stakeholders in Europa en team (11 mensen verspreid door heel Europa) ook nog eens alleen maar via Teams zag, werd het tijd om echt actie te ondernemen. Direct na mijn afstuderen had ik al een mapje ‘Lesswood Marketing’ aangemaakt op mijn computer. Het was tijd om dat plan af te stoffen en voor mezelf te beginnen.

Kansen in de B2B Marketing
In de bijna 7 jaar dat ik bij Maersk heb gewerkt is het bedrijf digitaal getransformeerd. Waar klanten in mijn eerste jaar hun boeking nog telefonisch of per email moesten doorgeven, 7 jaar later was alles digitaal en konden klanten netjes inloggen, quotes opvragen, boekingen maken, documenten delen en al het andere dat nodig was om een container van A naar B te transporteren. Het bedrijf was daarmee ook getransformeerd. De rol van sales, customer service en zeker ook die van marketing was compleet anders. Super leerzaam en interessant om daar actief aan bij te dragen. Wat mij opviel was dat de logistieke wereld relatief conservatief en behoudend is. Veel van de bedrijven hebben een goed product of dienst plus een batterij aan sales. Sales probeert vervolgens overal de deur plat te lopen en een voet tussen de deur te krijgen. Veel bedrijven in de B2B zijn/waren online lastig vindbaar, totaal niet zichtbaar, de website was onduidelijk, een scherpe propositie niet aanwezig, marketing (als er überhaupt al iemand een marketingfunctie bekleedde) was een staffunctie en marketingdata was in de verste verte niet te vinden.

Kortom, ik zag (en zie) ongelooflijk veel kansen in de B2B ongelooflijk voor bedrijven om slimmer, efficiënter, klantgerichter, doelgerichter en succesvoller te werken. Dat is waar ik mij met Lesswood Marketing op richt. Het doel is om bedrijven in de B2B te helpen die kansen te pakken door de inzet van marketing. Op basis van een doordachte strategie, de marketingactiviteiten opzetten, uitbouwen en optimaliseren. Stap voor stap werken we toe naar het behalen van de commerciële doelen die het bedrijf heeft gezet, waarbij de data gaat helpen om de juiste keuzes te maken en de activiteiten te optimaliseren.

Missie Lesswood Marketing
De eerste stap was een duidelijke missie: to unlock the full potential of B2B marketing. Ik heb een website in elkaar geknutseld (die inmiddels door een professional in de prullenbak is gegooid en vervangen voor een veel betere variant) en ben actief aan de slag gegaan met mijn eigen sales en marketing.

Waarom zeg je een leuke, internationale en goedbetaalde baan op voor een sprong in het diepe? Ik ben lang niet de enige die deze stap zet, het wemelt van de dappere verhalen op LinkedIn, maar helemaal logisch is het zeker niet voor iedereen. Zekerheid, leuke collega’s over de hele wereld, de status van een mooie functietitel en het regelmatig reizen binnen Europa heb ik met plezier ingeruild voor een sprong in het diepe. En daar heb ik, bijna 3 jaar later, nog geen seconde spijt van gehad.

Head of Marketing Europe bij Maersk
In 2014 stapte ik als Marketing Manager Nederland het kantoor in Rotterdam binnen. Daarvoor had ik bijna 5 jaar bij Grontmij (nu Sweco) gewerkt. Het was tijd voor een echte commerciële omgeving, waar marketing een echte functie was. Daar hoopte ik het vak echt te gaan leren. Maersk heeft me zeker niet teleurgesteld. Er was iedere dag actie, geen dag was hetzelfde, gigantisch veel collega’s waar ik veel van kon leren en veel kijkjes in nog meer keukens. Een perfecte omgeving op het ideale moment in mijn werkende leven. Het werd zelfs nog beter, toen ik mocht verhuizen naar Hamburg en de rol van Marketing Manager North-West Europe kreeg. Daar mocht ik bouwen aan een eigen team en werd ik verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Dreams come true, hier had ik op de uni altijd van gedroomd.

scroll down

Van Head of Marketing naar een Company of one

Wil je naar aanleiding van deze blog meer informatie of vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden van marketing binnen jouw organisatie?

Laat dan je gegevens achter, dan neem ik contact met je op om een afspraak te maken.

Contact

Wil je meer informatie of direct een afspraak maken en kennismaken? Stuur ons een berichtje!

Het was geweldig en de ‘learning curve’ ging zo mogelijk nog steiler omhoog. Tot het moment dat Maersk besloot om marketing te centraliseren. Maersk Europa bestond destijds uit 7 areas, met allen hun eigen organisatie, targets en verantwoordelijkheden. Tot dat moment had ieder area zijn eigen marketingteam, maar Maersk besloot in al haar wijsheid om dat allemaal op een hoop te gooien en er 1 marketingteam van te maken voor heel Europa. Ik had de eer om het team op te zetten, een plan te maken en dat te gaan uitvoeren. Eén marketingplan voor heel Europa, maar wel met 7 verschillende ‘klanten’ die allen een andere doelstelling, markt, producten & diensten, visie en behoefte hadden. Long story short, het uiteindelijke marketingplan werd een compromis van een compromis. Niet ideaal voor iemand die klantgericht en doelgericht is, met de focus op kwaliteit. Concessies doen om stakeholders blij te maken (lees: interne politiek), kwaliteit in te leveren en het risico te nemen op een minder resultaat, is niet mijn favoriete bezigheid.

Geen oude schoenen weggooien, voordat je nieuwe hebt
Mijn ouders hebben me geleerd geen oude schoenen weg te gooien voordat je nieuwe hebt. Dus heel rigoureus ben ik niet te werk gegaan. Braaf ben ik bij Maersk blijven doen wat er van me verwacht werd. Maar de passie, drive en het enthousiasme ging wel langzaam achteruit. Toen Corona ook nog eens om de hoek kwam kijken en ik mijn stakeholders in Europa en team (11 mensen verspreid door heel Europa) ook nog eens alleen maar via Teams zag, werd het tijd om echt actie te ondernemen. Direct na mijn afstuderen had ik al een mapje ‘Lesswood Marketing’ aangemaakt op mijn computer. Het was tijd om dat plan af te stoffen en voor mezelf te beginnen.

Kansen in de B2B Marketing
In de bijna 7 jaar dat ik bij Maersk heb gewerkt is het bedrijf digitaal getransformeerd. Waar klanten in mijn eerste jaar hun boeking nog telefonisch of per email moesten doorgeven, 7 jaar later was alles digitaal en konden klanten netjes inloggen, quotes opvragen, boekingen maken, documenten delen en al het andere dat nodig was om een container van A naar B te transporteren. Het bedrijf was daarmee ook getransformeerd. De rol van sales, customer service en zeker ook die van marketing was compleet anders. Super leerzaam en interessant om daar actief aan bij te dragen. Wat mij opviel was dat de logistieke wereld relatief conservatief en behoudend is. Veel van de bedrijven hebben een goed product of dienst plus een batterij aan sales. Sales probeert vervolgens overal de deur plat te lopen en een voet tussen de deur te krijgen. Veel bedrijven in de B2B zijn/waren online lastig vindbaar, totaal niet zichtbaar, de website was onduidelijk, een scherpe propositie niet aanwezig, marketing (als er überhaupt al iemand een marketingfunctie bekleedde) was een staffunctie en marketingdata was in de verste verte niet te vinden.

Kortom, ik zag (en zie) ongelooflijk veel kansen in de B2B ongelooflijk voor bedrijven om slimmer, efficiënter, klantgerichter, doelgerichter en succesvoller te werken. Dat is waar ik mij met Lesswood Marketing op richt. Het doel is om bedrijven in de B2B te helpen die kansen te pakken door de inzet van marketing. Op basis van een doordachte strategie, de marketingactiviteiten opzetten, uitbouwen en optimaliseren. Stap voor stap werken we toe naar het behalen van de commerciële doelen die het bedrijf heeft gezet, waarbij de data gaat helpen om de juiste keuzes te maken en de activiteiten te optimaliseren.

Missie Lesswood Marketing
De eerste stap was een duidelijke missie: to unlock the full potential of B2B marketing. Ik heb een website in elkaar geknutseld (die inmiddels door een professional in de prullenbak is gegooid en vervangen voor een veel betere variant) en ben actief aan de slag gegaan met mijn eigen sales en marketing.

Waarom zeg je een leuke, internationale en goedbetaalde baan op voor een sprong in het diepe? Ik ben lang niet de enige die deze stap zet, het wemelt van de dappere verhalen op LinkedIn, maar helemaal logisch is het zeker niet voor iedereen. Zekerheid, leuke collega’s over de hele wereld, de status van een mooie functietitel en het regelmatig reizen binnen Europa heb ik met plezier ingeruild voor een sprong in het diepe. En daar heb ik, bijna 3 jaar later, nog geen seconde spijt van gehad.

Head of Marketing Europe bij Maersk
In 2014 stapte ik als Marketing Manager Nederland het kantoor in Rotterdam binnen. Daarvoor had ik bijna 5 jaar bij Grontmij (nu Sweco) gewerkt. Het was tijd voor een echte commerciële omgeving, waar marketing een echte functie was. Daar hoopte ik het vak echt te gaan leren. Maersk heeft me zeker niet teleurgesteld. Er was iedere dag actie, geen dag was hetzelfde, gigantisch veel collega’s waar ik veel van kon leren en veel kijkjes in nog meer keukens. Een perfecte omgeving op het ideale moment in mijn werkende leven. Het werd zelfs nog beter, toen ik mocht verhuizen naar Hamburg en de rol van Marketing Manager North-West Europe kreeg. Daar mocht ik bouwen aan een eigen team en werd ik verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Dreams come true, hier had ik op de uni altijd van gedroomd.

scroll down

Van Head of Marketing naar een Company of one

Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.